donderdag 12 februari 2009

Vliegen!

Hier dan eindelijk weer een bericht vanuit Phoenix!
Ik zit hier nu alweer 10 dagen, de tijd vliegt! Letterlijk en figuurlijk. Nadat we maandag de grondschool hadden afgesloten mochten we dan dinsdag eindelijk echt de lucht in! De dag begon erg vroeg, en vroeg is hier half 4 ’s nachts. We stonden om kwart over 7 ’s ochtends ingepland voor onze eerste vlucht. Maar aangezien er van tevoren nog een weer-briefing gemaakt moet worden en je ook de fuel en mass & balance papieren moet invullen is het nodig om de nodige uurtjes voor je vlucht al te beginnen met voorbereiden.
De eerste vlucht was vooral een introductievlucht; dat houd in dat je een beetje leert hoe je bochtjes maakt, stijgt, daalt, dalende bochten maakt, stijgende bochten maakt enzovoort. Toch wel even wennen in het begin. Al met al een hele relaxte eerste vlucht gehad en ook de instructeur die we hebben is echt super. Je hoort namelijk ook genoeg verhalen van instructeurs die je half verrot schelden als je iets niet goed doet dus wat dat betreft hebben we het goed getroffen!
Rond een uurtje of half 11 stonden we weer op de grond nadat we een tussenlanding hadden gemaakt op Scottsdale airport (ander vliegveld waar mijn crewmate en ik van plaatsen in het vliegtuig zijn gewisseld). Nadat we klaar waren met vliegen zijn we dan eindelijk gaan kijken naar de auto die we op het internet gespot hadden: een mooie Amerikaanse slee (Lincoln) met een 8 cilinder en 280 PK! Hij beviel ons erg goed tijdens de proefrit dus we hebben hem gekocht. De foto's ervan ga ik binnenkort op internet zetten!
Hij doet het nog steeds erg goed en we horen van iedereen (inclusief autoverkopers) dat we een erg goede koop hebben gedaan dus misschien kunnen we hem weer met winst verkopen als we hier weer weg gaan.
Toen die avond vroeg naar bed want de volgende ochtend stonden we weer lekker vroeg op het rooster om te vliegen. Bij deze vlucht merkten we allebei dat de instructeur al aardig wat meer van ons verwachtte! We moesten een hele hoop zelf doen en ik had aan het eind van de vlucht ook niet echt een supergoed gevoel maar de instructeur zei dat ie tevreden was. Niemand kan immers na 1 vlucht al goed vliegen… We hadden die dag vertraging met onze vlucht (ja ook met lesvluchten heb je dat..) omdat de mensen voor ons niet op tijd terug waren. Uiteindelijk kwamen we 6 uur ’s avonds terug in ons appartement. Vanzelfsprekend helemaal doodmoe, en toen we het internet aangezet hadden om te kijken hoe laat we ingeroosterd stonden voor de volgende dag…. Je kan het al raden: Stonden we weer om kwart over 7 ingeroosterd.
Dus na het eten meteen het bed ingestapt om de volgende dag weer lekker te vliegen.
Nou ging het vliegen vandaag erg goed naar mijn idee, en de instructeur vond dat ook dus dat was fijn om te horen! Wel moeten we allebei onze checklisten en procedures zo langzamerhand uit ons hoofd gaan leren, maar soms gaat dat een beetje moeilijk als er simpelweg geen tijd voor is. Gelukkig hebben we het weekend om te leren en kunnen we vandaag ook nog het 1 en ander doen.
Ik vergeet bijna iets: we hebben vandaag Michael Jordan op het vliegveld gezien!! Ik begon vanochtend met vliegen en moest na de oefeningen op Scottsdale airport landen. Toen we geparkeerd stonden en plaatsen gingen wisselen (m’n crewmate gaat dan linksvoorin zitten en ik mag achterin lekker meekijken) hoorden we onze instructeur opeens schreeuwen: Look, that’s Michael Jordan’s plane!
Wij meteen kijken en daar zagen we een privĂ©-jet landen met het logo van Jordan op de staart. En laat die kist nou net 60 meter van ons vliegtuigje parkeren… Meteen nadat de jet was geparkeerd kwam er een dikke Escalade aanrijden (zo’n dikke, grote Amerikaanse bak met geblindeerde ramen) en na een paar minuten stapte de enige echte Michael Jordan uit het vliegtuig en weer de auto in! Nadat onze instructeur naar zijn broer had gebeld kwamen we erachter dat er dit weekend een heel groot basketbaltoernooi in Phoenix is. Misschien iets om ff naartoe te gaan!
Nu ik dit typ ben ik 2 uurtjes klaar met vliegen en pak ik even mijn rust want morgen staan we voor de verandering weer om kwart over 7 ’s ochtends op de planning. Lekker vroeg naar bed dus en vanavond nog even het een en ander leren. Ik moet wel zeggen dat het lekker opschiet zo maar ik hoorde al van andere jongens dat dat waarschijnlijk wel gaat veranderen.
Ik ga morgen of overmorgen weer wat foto’s op de site zetten want tot nu toe heb ik daar niet echt de tijd voor gehad. Maar ik laat snel weer iets van me horen!
Groetjes en liefs vanuit Phoenix!

Kornelis

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He baas!Laat je niet gek maken door de verhalen van andere mensen, het ziet er naar uit dat jij de ochtendgeluksvogel bent, reken maar op maandenlang vroeg opstaan om lekker met zonsopgang op te stijgen, dat zijn de mooiste uurtjes, geloof mij, ik stond ook 3 maanden lang om 5.15 er op! Maak er een mooie vakantie van!

    BeantwoordenVerwijderen