maandag 6 april 2009

checks en Vegas...



Hier weer een berichtje vanuit Mesa!

Er is afgelopen weken weer veel gebeurt hier! Allereerst heb ik 2 weken geleden mijn 24 check in 1 keer gehaald. De vlucht bestond uit airwork en circuitjes met de verschillende soorten landingen. Ik had een fijne instructeur waarmee ik echt op een relaxte manier in het vliegtuig zat. Van tevoren ben je toch wel zenuwachtig maar de beste man stelde me goed op mijn gemak en ik heb echt een supervlucht gehad. Ik vloog al om half 7 's ochtends en het voordeel daarvan is dat het meestal nog lekker rustig in de lucht is qua wind en turbulentie. En dat resulteerde in mooie landingen en een pass! Na de 24 check begint het echte navigeren. Dit betekent heel veel voorbereiden en plannen. Gemiddeld ben je zo'n 5/6 uur kwijt met voorbereiden. Maar het betekent ook veel en vooral lange vluchten maken! Ik had het geluk dat ik op mijn 26e vlucht back to back stond ingeroosterd met mijn crewmate dus konden we ver weg plannen: de 1 vliegt heen en de ander weer terug. En aangezien we allebei Las Vegas wel eens wilden zien leek het ons wel een mooi idee om er maar gewoon heen te vliegen!




Na een avond plannen en voorbereiden stonden we de volgende ochtend vroeg op om weg te gaan. Na aardig wat tegenslagen (vliegtuig die niet wilde starten, gps die het niet deed, toestemming die we pas kregen enkele minuten voor vertrek) zijn we dan toch eindelijk vertrokken... De vlucht ging over een gedeelte van de grand canyon en over de Hoover Dam naar Vegas. Wat een onwijs mooie uitzichten leverde dat op!

Na een tussenstop op een veld halverwege waar onze instructeur even moest overgeven (die was "ziek") zijn we er in zo'n 3 uur naartoe gevlogen. Heel vet als je over de bergen heen vliegt en dan opeens de skyline van Las Vegas ziet verschijnen midden in de woestijn.

Na een lunch in Vegas zijn we weer richting Phoenix gevlogen. Echt een hele vette vlucht gehad maar wel echt vermoeiend. Ik vloog terug en als je dan al 3 uur achterin hebt gezeten en je kont zo hard als beton is van het zitten heb je het ook wel redelijk gehad. Heel terecht dus ook dat mijn crewmate achterin een lekker dutje deed terwijl ik aan het vliegen was!

Na de vlucht naar Vegas heb ik weer lekker veel solovluchten mogen maken. Ook naar andere vliegvelden waar je soms ook tijd hebt om nog lekker wat te eten en te chillen in de crewlounge. Toch echt gaaf als je helemaal in je eentje lekker aan het rondvliegen bent en dan ergens op een vliegveld 150km verderop even gaat landen en de buurt verkent.


En toen vandaag weer een nieuwe check! Ik stond om kwart over 10 op de planning. Nog enigszins een fatsoenlijke tijd dus! Ik had dezelfde instructeur als bij mijn 11check die ik zo onwijs had verkloot dus dit was het moment om te laten zien wat ik allemaal geleerd had! Na een goede aural (soort van overhoring voor je vlucht over algemene dingen van het vliegen, zeg maar een mondeling zoals vroegah op school) begon de vlucht. Die ging niet helemaal zoals ik had gewild. Vergat sommige dingen en het ging verre van geweldig maar blijkbaar goed genoeg want.... ik heb hem gehaald! Nu rest dus alleen nog de allerlaatste eindcheck voor mijn VFR (visual flight rules) gedeelde die wordt afgenomen door een Nederlandse kls instructeur. En dan mag ik beginnen met het instrument gedeelte.

Nu is het te hopen dat ik aankomende weken niet zoveel hoef te cancelen als afgelopen week. Er is hier al dagen lang het komen en gaan van koufronten wat veel wind betekent. En als je dan solo moet vliegen is de wind vaak buiten limieten. Dus laten we hopen dat het komende week wat beter is!

Oja, wat ik elke keer vergeet te zeggen: bedankt voor alle reacties van iedereen! Ik heb het redelijk druk hier dus vandaar dat ik soms wat traag of soms helemaal niet reageer. Maar ik vind het onwijs leuk om berichten uit Nederland te krijgen dus laat je niet ontmoedigen als er soms niks terugkomt;).

Groetjes en liefs,

Kornelis





















1 opmerking:

  1. Heee Kornelis!
    Blijft leuk om te lezen alle vakantie vluchten en mooie trips die gemaakt worden! Lekker blijven genieten, hou Nederland op de hoogte!

    Groeten,
    VALK

    BeantwoordenVerwijderen